4 oktober 2020 | Anne Veinberg, Fokker-orgel

Fokker-orgelconcert | 04-10-2020 - 11.00 uur | Kleine Zaal - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Anne Veinberg in de hoofdrol


Na talloze Fokker-orgelconcerten waaraan pianiste Anne Veinberg heeft meegewerkt staat zij nu gedurende dit programma zelf in de hoofdrol. Anne Veinberg (Moskou, 1986) is een bekende in het Muziekgebouw als pianiste van Ensemble SCALA, het huisensemble van Stichting Huygens-Fokker, waarbij zij de Carrillo-piano en keyboards bespeelt. Veinberg is een prijswinnende pianiste met lef die de theatrale kant van muziek niet schuwt. Ze is actief als solist, improvisator, kamer- en groot ensemble speler en trad in verschillende festivals op in diverse landen, zoals in Australië maar ook binnen de Europese Unie. Ze studeerde onder meer aan de Melbourne Conservatory of Music bij Ronald Farren-Price, behaalde haar master bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam en doet sinds 2015 promotieonderzoek aan het Orpheus Instituut in Gent. Ze specialiseerde zich het afgelopen decennium in het bespelen van allerlei soorten piano’s, waaronder verschillende toy piano's. Maar dat zij ook met het Fokker-orgel uit de voeten kan, zal voor velen een verrassing zijn.
Ter opening van seizoen 2020-2021 zal Veinberg daarom als gastmusicus een concert geven op het Fokker-orgel, de Carrillo-piano en een conventionele vleugel. Daarnaast zal zij met de Mexicaanse componist, programmeur en laptop-kunstenaar Felipe Ignacio Noriega, met wie Veinberg het live coding duo Off<>zz vormt, verschillende demonstraties geven van hun project ‘CodeKlavier’; een programmeringstaal tussen de piano en laptop. Hierbij genereert Veinberg computer codes tijdens het spelen op een (toy)piano, maar voor deze gelegenheid zal zij dit met het Fokker-orgel doen. Op het programma staan een werk van Felipe Ignacio Noriega, Lost Time Tryptich van de Amerikaanse componist Christopher Trapani, die o.a. winnaar is van de Gaudeamus International Composers Award 2007, een origineel werk voor Fokker-orgel, improvisaties van Anne Veinberg zelf en nog veel meer. Een niet te missen ervaring!

 

www.muziekgebouw.nl/agenda/9130/   >>>
Zondag 4 oktober 2020, 11.00 uur | Kleine Zaal, Muziekgebouw aan 't IJ
Prijzen: € 13,50 Normaal | € 11,00 Stadspas | € 11,00 CJP
www.muziekgebouw.nl | www.huygens-fokker.org

 

Musici

Anne Veinberg, Fokker-orgel, piano & Carrillo-piano


Felipe Ignacio Noriega, laptop

 

 

 

Programma

Anne Veinberg & Felipe Ignacio Noriega - CodeKlavier op piano 'live coding' het Fokker-orgel

Anne Veinberg & Felipe Ignacio Noriega - CodeKlavier op het Fokker-orgel en visuals met Hydra

Christopher Trapani - Lost Time Triptych (2016) piano scordatura

Anthony Leigh Dunstan - as i hear it (2011) bewerking Anne Veinberg (2020)

Anne Veinberg - improvisatie voor piano, Carrillo-piano en Fokker-orgel (overgaand in duo Off<>zz)


Aanvullende informatie (Engels)

CodeKlavier meets Fokker organ
The CodeKlavier is a system with which a pianist can create digital code by playing and is designed and developed by composer Felipe Noriega and pianist Anne Veinberg. In 2017 the Creatives Industries Fund awarded the project a subsidy towards a two-year development trajectory. The project won first prize at the Conlon: Uncaged Toy Piano Composition Competition in Utrecht in 2017 and has been invited for performances in festivals including Gaudeamus Utrecht, Huygens Voorburg, Nacht van Kunst en Kennis Leiden, InSonora Madrid and DA-Z Zurich. Furthermore, there have been performances in New York, Morelia, Amsterdam, Berlin, Krakow and Daegu.
In light of the Fokker organ's MIDI possibilities, for this concert, the CodeKlavier will be used in two facets. The opening work will show Anne Veinberg live coding the Fokker organ from her playing at the piano. The second work will show Anne playing on the Fokker organ whilst live coding abstract visuals on the Hydra platform.

Christopher Trapani 'Lost Time Triptych'
Lost Time Triptych is composed in homage to, and borrows its scordatura schema from, Gérard Grisey’s Vortex Temporum. Grisey’s notion of three subjective laters of time — contracted, “real,” and dilated — are reflected in the proportions of the three movements (each of which bears a subtitle borrowed from Bob Dylan). The first blazes by in thirty dense and rhythmically volatile seconds, while the second, lasting about two minutes, stretches out into lines and imitative layers. The third movement, longer than the first two together, shifts the focus to resonance, chords with long durations but rich interior shadings. (text by Christopher Trapani)

Anthony Leigh Dunstan 'as i hear it', microtonally arranged by Anne Veinberg
as i hear it is a theatrical performance art piece, inspired by the musicianship, character, and personality of the pianist Anne Veinberg. The piece combines musical phrase and gesture with a visible and highly interactive dramatic element. The performer reacts and interacts with both their instrument and audience in humourously disturbing ways presenting a type of music theatre contained within a single melodic phrase. (text Anthony Leigh Dunstan)

Off<>zz
Off<>zz is a laptop and piano/toypiano/fokker organ duo exploring electro-acoustic music via improvisation, live coding, and transformation of our classical-music influences into a more collective experience. Felipe and Anne have been collaborating for several years, from more conventional contemporary music works, to their more recent improvisatory duo Off<>zz and are unique in their use of keyboard instruments and live-coding music making. Off<>zz are no strangers to the series with previous performances "Fokk My Off<>zz" and "Carrilloffzz" in previous seasons.

 

Ondersteuning

Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gemeente Amsterdam (stadsdeel Oost).


Tevens het SNS REAAL Fonds - nu Fonds 21 (renovatie Fokker-orgel), het Prins Bernhard Cultuurfonds (renovatie Fokker-orgel), het Muziekgebouw aan 't IJ en Stichting Huygens-Fokker.  Onze sponsors